UPPDATERAD_ Inkoppling av bredband – Start : 2021-02-05,
Vikingen 2 och Bahnhof, 2021-02-05
Bostadsrättsföreningen Vikingen 2 har tecknat avtal med Bahnhof som internetleverantör för föreningens samtliga hushåll. Anledningen till detta är mervärde för våra boende som får en snabbare, stabilare och integritetsmärkt anslutning på 1000/1000 Mbit/s.
Tidigare betalade varje hushåll 56 kr till Sundbybergs Stadsnät som inkluderades i föreningsavgiften. Detta kommer att ske fortsättningsvis, men som boende får Ni billigare bredband.
Övergången kommer att ske per automatik men varje hushåll som är kopplatd till Sundbybergs Stadsnät behöver följa instruktionerna nedan. Hushåll med bredband från COMHEM berörs ej av detta.
För hushåll med bredband från Sundbybergs Stadsnät gäller följande:
Hushåll som har bredband via Stadsnätet kommer att få sitt bredband uppsagd per automatik och bindningstiderna tas bort och det kommer att ersättas med Bahnhof. Med andra ord, inga extra kostnader eller dubbla fakturor.
Instruktion för att uppdatera internetanslutningen.
- Starta om den direktkopplade enheten, router eller dator.
- Öppna en webbläsare och gå in på dhcp.bahnhof.se
- Välj din adress i listan och vänta 15 minuter.
- Starta om den direktkopplade enheten, routern eller datorn en andra gång, sedan ska du kunna surfa.
För COMHEM anslutet bredband.
Har du bredband från COMHEM berörs du inte av övergången.
Bredband från COMHEM fungerar endast via TV-uttaget och inte nätverksuttaget i entréhallen.
Om du som boende har COMHEM, kan du säga upp ditt bredband och istället ta del av Bahnhof som är snabbare och billigare.
VIKTIG INFO ANGÅENDE TRYGGHETSLARMET
Samtliga kommunala tjänster som trygghetslarm och vårdsensorer kommer sluta fungera 2021-02-05. De medlemmar som har trygghetslarm kommer flyttas över till 3G/4G-nätet som hittills har använts som redundans. Samtliga berörda personer kommer att få ett brev med information om detta och dem kommer att hänvisas till styrelsen om dem har frågor. Dock är det kommunen som har fullts ansvar för trygghetslarm.
Kontakta gärna Katrin Aponte Persson Tel: 08-706 89 01/08-706 84 21
Frågor och svar
Fråga: Varför har Vikingen 2 tecknat avtal via Bahnhof?
Svar: Vi anser att samtliga boende tjänar på att ha gemensam leverantör till en låg kostnad som samtidigt är bland det snabbast man kan ha i dagsläget.
Fråga: Vad kostar det att ha Bahnhof?
Svar: Tidigare betalade varje hushåll en formell summa till Sundbybergs Stadsnät men styrelsen har avtalat bort detta och istället valt att till samma kostnad ha en gemensam internetleverantör.
Fråga. Jag har bredband från en leverantör via Stadsnätet och jag undrar om jag kommer att få dubbla fakturor?
Svar: Har du bredband från någon av följande aktörer kommer du inte få dubbla fakturor:
A3, Bahnhof, Bredband2, Obenetwork, Ownit, Telenor, Telia, Universal, Viasat.
Fråga: Hur snabb är internatanslutningen?
Svar: Den maximala hastigheten är 1000/1000 Mbit/s nedströms/uppströms dvs. att du kan ladda ner/ladda upp med en hastighet upp till 120 MB per sekund.
Har Ni fler frågor kan dessa skickas till styrelsen, i mån av tid kommer vi även att uppdatera denna hemsidan med svar på Era frågor.
Bahnhof, övriga produkter och tjänster.
Har ni ingen egen router så kan ni beställa från Bahnhof. Med Bahnhof får du en stabil, snabb och integritetsmärkt anslutning.
För att aktivera någon av de kostnadsfria tjänsterna eller beställa andra extratjänster, ring Bahnhof på 010-510 00 00 eller chatta med dem på www.bahnhof.se
__________________________
Dock lite kritik från styrelsen och mig till er som läser detta. Varför så mycket attityd och klagomål samt krav? vill ni inte att vi ska förbättra saker och ting? Jag har personligen lagt mycket tid att lösa detta och det värmer ibland om man får ett tack och inte ett massa ersättningskrav och kritik.